Doctorat d'Educació: Primera Infància, Menors i Família (DEDU): 2012-13


Branca de coneixement Ciències Socials i Jurídiques
Director de la titulació
BOE publicació
Serveis administratius responsables
  • Edifici Guillem Cifre
Personal de contacte
Centre responsable
Documents d'interès

Descriptor de la titulació

Aquest doctorat que es presenta és un doctorat interdepartamental que inclou diverses línies de recerca relacionades amb l'educació en l'àmbit familiar, de la primera infància i dels aspectes socio-educatius relacionats.

Es tracta d'un curs de doctorat que pretén, a partir d'itineraris formatius complementaris que abasten tant l'atenció socioeducativa a la primera infància com les actuacions dirigides a la intervenció socioeducativa amb famílies, desenvolupar la capacitat d'anàlisi, l'adquisició de destreses i la formació per a la investigació i innovació. Es pretén formar professionals altament capacitats per reflexionar, investigar i intervenir en els complexos fenòmens que afecten l'educació de la primera infància o que promouen els processos de desenvolupament al llarg de la vida en contextos familiars i de convivència diversos.

Criteris d'admissió

Pot demanar l'accés al període formatiu qualsevol estudiant que:

  • Posseeixi un títol universitari oficial espanyol o un altre expedit per una institució d'educació superior de l'Espai Europeu d'Educació Superior que faculten al país expedidor del títol per a l'accés a ensenyaments de màster.
  • Titulats conforme a sistemes educatius aliens a l'Espai Europeu d'Educació Superior sense necessitat de l'homologació dels seus títols, prèvia comprovació per la Universitat que aquells acrediten un nivell de formació equivalent als corresponents títols universitaris oficials espanyols i que faciliten al país expedidor del títol per a l'accés a ensenyaments de postgrau.
  • Estar en possessió d'un títol oficial de Llicenciat o diplomat.

Orientacions del barem d'admissió.

Els estudiants podran ser admesos al programa formatiu d'acord amb els següents criteris:

  • Es consideren en primer lloc els llicenciats, diplomats i graduats en estudis relacionats amb els àmbits socials, educatius i de la salut (pedagogia, educació social, mestres, psicopedagogs, infermeria, psicologia) i carreres socials (treballadors socials i antropòlegs).
  • Es valorarà l'experiència professional acreditada en àmbits professionals relacionats amb el programa formatiu.
  • Es valoraran les publicacions i investigacions acreditades.

Admissió al període d'investigació del programa de doctorat

  • Haver cursat algun dels màsters (un o ambdós) que es presenten com a programa formatiu del doctorat:
    • Primera infància: perspectives i línies d'intervenció (itinerari investigador)
    • Intervenció socioeducativa sobre menors i família
  • Haver cursat altres màsters relacionats amb les temàtiques del programa de doctorat:
    • Màster en Ciències Socials aplicades a l'atenció sociosanitària (Dep. Infermeria i Fisioteràpia) i altres màsters que puguin ser afins a la temàtica.

També es pot accedir amb una formació prèvia de nivell de postgrau oficial realitzada a la UIB o en altres institucions universitàries que a judici de la Comissió acadèmica és considerin adequats.

Barem d'admissió

  • Experiència investigadora (publicacions, contribucions a projectes, congressos)
  • Per a l'admissió a línies de recerca es tindrà en compte: treballs de col.laboració o vinculació a grups de recerca relacionats amb el tema del doctorat.
  • Informe favorable d'algun professor vinculat a la línia de recerca que demana.

Els tutors de la fase investigadora seran assignats tenint en compte els interessos temàtics dels alumnes i la disponibilitat del professorat per tutoritzar els alumnes.

La Comissió del doctorat establirà el barem que consideri oportú per a cada un dels requisits esmentats anteriorment.

Criteris de lectura de tesi

Una vegada finalitzada la fase de recerca i redacció de la Tesi Doctoral, l'alumne estarà en disposició d'iniciar els tràmits (seguint la normativa de la UIB) per a la seva defensa pública. La tesi ha de ser un treball de recerca original amb resultats de qualitat contrastables que hagi rebut el vistiplau del professor tutor de la tesi doctoral.

Objectius generals

  • Formació interdisciplinar i interdepartamental d'investigadors en l'estudi de: aspectes rellevants sobre el desenvolupament integral de la primera infància, anàlisi i avaluació de programes i serveis per a la primera infància, desenvolupament d'indicadors de qualitat i bones pràctiques, estudi sobre el vincle afectiu i la seva repercussió en el desenvolupament socio-emocional dels nens en els primers anys de vida, el rol dels professionals dels programes i serveis per a la primera infància, Implementació de metodologies de treball innovadores en l'Educació Infantil, primera infància, salut i benestar, programes de prevenció comunitària.
  • Formació interdisciplinar i interdepartamental d'investigadors en l'estudi relacionat amb la família i altres entorns socioeducatius; ¿¿programes d'intervenció familiar; disseny i avaluació de programes socioeducatius; aspectes històrics sociològics i jurídics relacionats amb la infància i la família.

Els estudiants del programa de doctorat han de:

  • Demostrar una comprensió sistemàtica del camp d'estudi relacionat i el domini de les habilitats i mètodes d'investigació relacionats amb aquest camp, que mostren la seva preparació per a iniciar una tesi doctoral.
  • Ser capaços de dissenyar, implementar i adaptar un procés d'investigació sobre algun tema o qüestió relacionat amb les temàtiques del programa, de manera que demostri la seva capacitat d'emprendre una tesi doctoral.

Estructura del programa

El període formatiu del programa de doctorat pot estar està constitutius pels màsters: Màster Universitari de Primera Infància:Perspectives i Línies d'Intervenció o pel Màster Universitari d'Intervenció Socioeducativa amb Menors i Família . També es pot reconèixer una formació prèvia de nivell de postgrau oficial realitzada a la UIB o en altres institucions universitàries que a judici de la Comissió acadèmica és considerin adequats.

El període investigador consistirà en la realització de la tesi sota la direcció del tutor.

Línies de recerca

A.- Línies de recerca relacionades amb l'àmbit de la Primera infància

  • Processos de desenvolupament en la primera infància: estudi sobre el vincle afectiu, desenvolupament socioafectiu, desenvolupament psicomotor ...
  • Desenvolupament, avaluació i anàlisi de programes comunitaris dirigits a la primera infància: el rol dels professionals dels programes i serveis per a la primera infància, desenvolupament d'indicadors de qualitat i bones pràctiques
  • Primera infància, salut i benestar: programes de prevenció comunitària
  • Desenvolupament de models d'intervenció, metodologies, materials i estratègies educatives en l'Educació Infantil

B.- Línies de recerca relacionades amb la intervenció socioeducativa en menors i família

  • Competència parental
  • Pautes de criança
  • Participació de la família en els processos d'ensenyament-aprenentatge;
  • Educació familiar en entorns educatius i socials convencionals i problemàtics;
  • Necessitats educatives i socials, des de la perspectiva de la infància i la família;
  • Maltractament, conflicte i la violència com a espais d'educació social;
  • Programes de prevenció educatius i socials amb els menors i les famílies;
  • Mediació familiar, intervenció educativa i socioeducativa;
  • Estratègies familiars per fer front a les necessitats educatives i socials.
  • Polítiques i legislació relacionats amb el Menor
  • Evolució històrica i aspectes socials relacionats amb l'educació i amb la família
  • Aspectes metodològics i documentals relacionats en el camp dels menors i la família

Tutoria de tesi

  • Ballester Brage, Luis
  • Bassa Martín, Ramon Miquel
  • Colom Bauzá, Juana
  • Colom Cañellas, Antonio Juan
  • Comas Rubí, Francesca
  • Fernández Bennàssar, Maria del Carmen
  • Ferrà Coll, Patricia Regine
  • Ferrer Ribot, María Jerónima
  • March Cerdà, Marti Xavier
  • Mir Pozo, M. Luisa
  • Oliver Torelló, José Luis
  • Orte Socías, María del Carmen
  • Palou Sampol, Pere
  • Pascual Barrio, María Belén
  • Pomar Fiol, M. Isabel
  • Ponseti Verdaguer, Francisco Javier
  • Reynés Florit, Arnau
  • Riera Jaume, Maria A.
  • Rincón Verdera, Juan Carlos
  • Sureda Garcia, Bernat
  • Sureda García, Inmaculada
  • Sureda Negre, Jaume
  • Touza Garma, M. del Carmen

Processos administratius i altres dades d'interès

Formulari per a la presentació de suggeriments sobre el programa

Formulari de suggeriment o queixa

  • http://postgrau.uib.es/digitalAssets/196/196336_queixes_suggeriments_ca.doc

 

Sistema de garantia de qualitat

Comentaris i suggeriments

A la UIB volem escoltar els comentaris i suggeriments que vulgueu fer per poder millorar els nostres estudis i la informació que donam sobre els mateixos.
Si voleu ajudar-nos a millorar o teniu qualque cosa a dir, podeu fer-ho al formulari de contacte sobre els estudis de doctorat a la UIB