Doctorat en Educació
Any acadèmic 2023-24
Podeu revisar la informació de l'oferta per a l'any acadèmic 2022-23.
Branca de coneixement | Ciències Socials i Jurídiques |
---|---|
Coordinador/a de la titulació de la UIB | Dr. Josep Vidal Conti |
Preu de la tutela i conceptes administratius per any acadèmic | 275,60 ¤ (*) |
Places de nou ingrés | 20 |
Idioma d'impartició |
Català i/o castellà i/o anglès, encara que la tesi doctoral es podrà redactar en altres idiomes habituals de la comunitat científica.
|
Directe a |
(*) Per any acadèmic
El programa de Doctorat en Educació es dirigeix a la formació d'investigadors amb un alt grau d'especialització professional, amb un èmfasi especial en la metodologia i les tècniques de la investigació en Educació, que desemboca en la tesi doctoral.
Els estudis de doctorat també pretenen consolidar la diversitat d'enfocaments i aproximacions i l'equilibri entre investigació bàsica i aplicada, de forma que sigui possible una atmosfera intel·lectual rica, condició necessària per a la qualitat de la recerca doctoral.
Aquests estudis permeten obtenir el títol de doctor.
Quines competències adquiriràs?
El doctorand es formarà en l’àmbit de la recerca en Educació a través d'activitats metodològiques, assistències a jornades i congressos, redacció d'informes científics, mobilitat, etc., i en competències bàsiques de recerca, alhora que dissenya i porta a terme una recerca que finalment ha de poder comunicar de manera oral i escrita en la presentació de la tesi doctoral.
Per tant, en aquest camp, els alumnes aprendran a desenvolupar un projecte d’investigació treballant en un grup de recerca, a analitzar dades, extreure conclusions i comunicar-les en un àmbit professional o més divulgatiu. També adquiriran les eines que els permetran continuar formant-se la resta de la seva vida professional.
L'objectiu fonamental és formar investigadors experts en els diversos àmbits de l'Educació. Per tant, està orientat a formar estudiosos i professionals en investigació de l'Educació des de qualsevol perspectiva: didàctica, curricular, social, metodològica, històrica, institucional, professional, tecnològica, antropològica, comparada, psicològica, etc.
El Doctorat en Educació està enfocat perquè l'alumnat adquireixi les competències que li permetin planificar, desenvolupar, defensar i difondre un treball de recerca educativa.
Quines sortides professionals tindràs?
Els futurs doctors en Educació seran capaços de dur a terme una carrera investigadora en centres de recerca o de seguir una carrera acadèmica compaginant recerca i docència en universitats. També podran fer recerca aplicada en projectes d'R+D+I en institucions públiques o empreses del sector de l’Educació o bé fer tasques d’assessorament o consultoria en l'àmbit de l'educació.
Entre les sortides més destacades hi ha:
- Places de personal docent i investigador (PDI) a universitats i centres educatius superiors espanyols o estrangers. Cada universitat treu regularment places de professor (de la UIB, vegeu: https://seu.uib.cat/informacio/Convocatories/PDI/PDI-contractat-i-interi/). A l’Estat espanyol, el pas natural després del doctorat seria una plaça d’ajudant doctor. En tot cas, per ocupar una plaça d’ajudant doctor, contractat doctor o professor d’universitat privada cal tenir el títol de doctor i una acreditació nacional corresponent. En el cas de les Illes Balears, l’entitat que acredita el títol de doctor és l’AQUIB (http://www.aquib.org/cat/acreditacio-i-avaluacio-del-professorat/) o l'Agància Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA) a través del programa PEP (http://www.aneca.es/Programas-de-evaluacion/Evaluacion-de-profesorado/PEP).
- Beques i ajuts a contractes postdoctorals. Hi ha moltes beques postdoctorals nacionals i estrangeres (vegeu l’apartat de beques i ajuts de la UIB a: https://estudis.uib.cat/Beques-i-ajuts/ i també https://edoctorat.uib.cat/Informacio/Beques/). Entre les més importants hi ha:
- Marie Sk?odowska - Curie Actions (https://ec.europa.eu/research/mariecurieactions/). Aquestes accions inclouen les beques individuals (MSCA-IF) que subvencionen joves investigadors perquè duguin a terme la seva recerca i complementin la formació postdoctoral en un centre de recerca o universitat europeus, o d’arreu del món, de gran prestigi.
- Beques Fulbright (https://fulbright.es/programas-y-becas/becas-para-espanoles/). Aquestes beques inclouen accions per cursar postdoctorats en centres d’excel·lència dels Estats Units, ja sigui durant períodes breus o llargs.
- Ajudes per a contractes Juan de la Cierva (https://www.ciencia.gob.es/portal/site/MICINN/menuitem.dbc68b34d11ccbd5d52ffeb801432ea0/?vgnextoid=909662ecfa1de610VgnVCM1000001d04140aRCRD&vgnextchannel=115222e988f75610VgnVCM1000001d04140aRCRD). Els ajuts Juan de la Cierva-formació tenen l’objectiu de fomentar la contractació laboral, durant dos anys, de joves que tinguin el grau de doctor, per completar la seva formació investigadora postdoctoral en centres d'R+D espanyols que no siguin on varen cursar la formació predoctoral.
- Contractes postdoctoral de les Illes Balears (http://www.caib.es/eboibfront/es/2019/10999/623031/resolucion-del-vicepresidente-y-consejero-de-innov). Són els programes Margalida Comas, Vicenç Mut i Felip Bauçà, i tenen l’objectiu d’incorporar investigadors al sistema de ciència de les Illes Balears.
- Contractes postdoctorals d’altres comunitats autònomes. Pràcticament totes les autonomies disposen d’un programa formatiu postdoctoral.
Es pot trobar més informació a FECYT, que ha editat una guia de la carrera investigadora a Espanya (https://www.fecyt.es/es/publicacion/researcher-career-path-spain-glance-5th-edition).
- Contractes de tècnics de suport a la recerca. Hi ha convocatòries del Govern espanyol (https://www.ciencia.gob.es/portal/site/MICINN/menuitem.dbc68b34d11ccbd5d52ffeb801432ea0/?vgnextoid=f40eee563a4fe610VgnVCM1000001d04140aRCRD&vgnextchannel=deef865dd69b2610VgnVCM1000001d04140aRCRD), però també de projectes concrets de cada universitat i de centres de recerca (https://snss.uib.cat/seccions/cont/).
- Incorporació, com a tècnics de recerca, a l’Administració educativa, en instituts i unitats dedicades a la recerca, com ara l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu -IAQSE- (http://iaqse.caib.es/cat/index.html), l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA) (http://www.aneca.es/) o l’Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears (AQUIB http://www.aquib.org/cat/aquib/).
- Incorporació, com a tècnics de recerca, a administracions públiques dedicades als serveis socials, com ara l’Observatori de Joventut de les Illes Balears (https://www.caib.es/govern/organigrama/area.do?coduo=993759&lang=ca) o l’Observatori de la Gent Gran de Mallorca (http://blogs.imasmallorca.net/mayores/).
- Incorporació, com a tècnics de recerca, a Instituts de Recerca Educativa, com és l’IRIE (https://irie.uib.cat/).
- Incorporació a fundacions i confederacions o als departaments de recerca educativa d’associacions, com la Fundació GADESO (http://www.gadeso.org/), la Confederació Espanyola de Persones amb Discapacitat Física i Orgànica (https://www.cocemfe.es/).
- Incorporació a departaments d’investigació i desenvolupament o de direcció de formació d’empreses privades, com ara, Planeta, com a director acadèmic (https://grupoplaneta.talentclue.com/es/node/60835836/4590).
Viatja i aprèn
El Doctorat en Educació et dona la possibilitat de fer estades formatives nacionals o internacionals a través de beques ERASMUS específiques, de les connexions internacionals dels grups de recerca participants, o d’altres beques que ofereix l’Escola de Doctorat o el Servei de Relacions Internacionals.
Podeu consultar les beques que hi ha actives a «Informació d'utilitat > Beques, premis i ajuts» i la informació de com heu de sol·licitar les estades a «Gestió de doctorands > Tràmits > Estada a l'estranger».
Estades realitzades pels doctorands dins el programa de doctorat
Any | Lloc | Durada |
---|---|---|
2019 | Birmingham, Regne Unit | 3 mesos |
2019 | Bogotá, Colòmbia | 2 mesos |
2019 | Lima, Perú | 1 mes i 16 dies |
2019 | Oporto, Portugal | 3 mesos i 7 dies |
2019 | Pavia, Itàlia | 3 mesos |
2019 | Porto, Portugal | 3 mesos |
2018 | Damasco, Síria | 2 mesos i 5 dies |
2018 | Santiago de Compostela, Espanya | 1 mes |
2017 | Barcelona, Espanya | 3 mesos |
2017 | Damasco, Síria | 3 mesos |
2017 | Marsella, França | 3 mesos |
2017 | Múrcia, Espanya | 7 dies |
2016 | Lausanne, Suïssa | 4 mesos |
2016 | Macerata (Itàlia), Itàlia | 3 mesos i 5 dies |
2016 | Sevilla, Espanya | 2 mesos |
2014 | Alcalá de Henares, Espanya | 3 mesos i 6 dies |
Estudi oficial i de qualitat
La legislació exigeix que els títols oficials d'Espanya siguin avaluats positivament per l'Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA). Aquest procés es diu verificació i la seva finalitat és assegurar que el programa formatiu que seguireu és adequat per obtenir les competències i adquirir els resultats d'aprenentatge prevists.
L'espai europeu d'educació superior exigeix l'existència d'un sistema que asseguri la qualitat del títol.
El doctorat està sotmès a processos d'avaluació i de millora contínua, que en garanteixen el prestigi i el reconeixement europeu. Podeu veure els resultats dels processos d'avaluació a l'apartat de resultats.
Composició de la Comissió Acadèmica
- Francisca Comas Rubi
- Maria Antònia Manassero Mas
- Francisca Salvá Mut
- Jaume Sureda Negre
- Carmen Touza Garma