Doctorat en Història, Història de l'Art i Geografia

Any acadèmic 2024-25

Consultau la informació corresponent a la nova versió del pla d'estudis que comença l'any acadèmic 2023-24.
Si vàreu iniciar l'estudi abans de l'any acadèmic 2023-24, consultau la versió corresponent.

Línies de recerca

Equips del programa de doctorat

  • Equip 1. Història General (àrees de Prehistòria, Història Antiga, Història Medieval, Història Moderna i Història Contemporània)
  • Equip 2: Història de l’Art (àrees d’Història de l’Art i Estètica i Teoria de les Arts)
  • Equip 3: Geografia (àrees de Geografia Humana, Geografia Física i Anàlisi Geogràfica Regional)

Les línies de recerca d’aquest programa de doctorat són:

  • L1: Història General (Àrees de Prehistòria, Història Antiga, Història Medieval, Història Moderna i Història Contemporània)
  • L2: Història de l'Art (Àrees d'Història de l'Art i Estètica i Teoria de les Arts)
  • L3: Geografia (Àrees de Geografia Humana, Geografia Física i Anàlisi Geogràfica Regional)

Competències generals i específiques

La consecució dels objectius plantejats per al darrer nivell del postgrau, i específicament d’aquest programa de Doctorat, suposa l’assoliment d’un ventall de competències bàsiques i generals, i d’altres que competeixen a capacitats i destreses personals.

Competències bàsiques

  • CB11 - Comprensió sistemàtica d'un camp d'estudi i mestratge de les habilitats i mètodes de recerca relacionats amb aquest camp.
  • CB12 - Capacitat per concebre, dissenyar o crear, implementar i adoptar un procés substancial d'investigació o creació.
  • CB13 - Capacitat per contribuir a l'expansió de les fronteres del coneixement a través de la recerca original.
  • CB14 - Capacitat per a realitzar una anàlisi crítica i d'avaluació i síntesi d'idees noves i complexes.
  • CB15 - Capacitat per comunicar-se amb la comunitat acadèmica i científica i amb la societat en general sobre els seus àmbits de coneixement en els modes i llengües que s'utilitzen habitualment en la seva comunitat científica internacional.
  • CB16 - Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social, artístico o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento.

Habilitats i capacitats personals

  • CA01 - Actuar en contextos on hi ha poca informació específica.
  • CA02 - Trobar les preguntes clau que han de ser contestades per resoldre un problema complex.
  • CA03 - Dissenyar, crear, desenvolupar i emprendre projectes nous i innovadors en el seu àmbit de coneixement.
  • CA04 - Treballar en equip i de forma autònoma en un context internacional o multidisciplinari.
  • CA05 - Integrar coneixements, tractar amb complexitat i emetre judicis amb informació limitada.
  • CA06 - Crítica i defensa intel·lectual de solucions.

 

Requisits d'accés i d'admissió

El perfil d'ingrés recomanat per al programa de Doctorat en Història, Història de l'Art i Geografia és el de llicenciats o graduats en Història, Història de l'Art, Geografia, Belles Arts, Geologia i Ciències Ambientals. Els llicenciats tindran accés al programa de doctorat sense l'obligatorietat de cursar un màster. En el cas dels graduats, serà necessari estar en possessió d'un títol oficial de grau i de màster universitari i haver superat els 300 *ECTS en el conjunt dels dos ensenyaments. Aquests màsters, pertanyents als àmbits o temàtiques citades, podran haver estat cursats a la UIB o en altres universitats. A aquest efecte, i sense perjudici que el doctorand hagi cursat altres estudis equivalents, la UIB ofereix el títol següent:

  • Màster Universitari en Patrimoni Cultural: Investigació i Gestió

Per als alumnes que compleixin el perfil d'ingrés recomanat, la Comissió Acadèmica del programa de doctorat seleccionarà els estudiants admesos en consideració a (ponderació):

  • L'expedient acadèmic de les titulacions prèvies de grau i postgrau (80%). La puntuació obtinguda en cadascuna de les assignatures es ponderarà sobre la base del nombre de crèdits de l'assignatura, independentment de si són assignatures de grau (o llicenciatura o enginyeria) o de postgrau. S'utilitzarà l'escala de puntuació d'assignatures de 0 a 10, perquè es tracta d'un sistema de puntuació estès a la majoria de països i perquè és fàcilment escalable a altres sistemes.
  • La valoració d'una declaració de motius que impulsen el doctorand a matricular-se en aquest programa de doctorat (10%). Dins d'aquest apartat es valorarà el grau de motivació, la claredat de l'exposició i la relació amb les línies de recerca que integren el programa.
  • Altres mèrits: (10%). Es valoraran els mèrits acadèmics i científics que vagin més enllà de l'expedient acadèmic, com poden ser cursos d'especialització, historial de col·laboracions amb grups de recerca, publicacions, assistències a congressos i experiència professional.

L'òrgan que durà a terme el procés d'admissió serà la Comissió Acadèmica.

Per a estudiants amb necessitats educatives específiques derivades de discapacitat, l'Oficina Universitària de Suport a Persones amb Necessitats Especials de la UIB (<https://oficinasuport.uib.cat/>) avaluarà les seves necessitats i proposarà a la Comissió Acadèmica del programa de doctorat les possibles adaptacions curriculars.

Relació de convenis del programa de doctorat

Convenis de cotutela de tesis

  • Universitat d'Angers (França) i Universitat de les Illes Balears.

Convenis i acords marc de la UIB. Cerca de convenis  .

Informació de suport i orientació

Protocol d’elaboració i valoració del pla de recerca del doctorand

El pla de recerca del doctorand ha d’incloure la informació següent sobre la proposta de tesi doctoral:

  • Antecedents
  • Objectius
  • Fonts i metodologia d’investigació
  • Fases de la recerca i planificació temporal
  • Bibliografia de referència

La Comissió Acadèmica del programa de doctorat assignarà un tutor per al sol·licitant (un cop admès). El tutor serà un doctor amb experiència investigadora acreditada i que participa en el programa de doctorat. Dins dels sis mesos a partir de la primera inscripció, la Comissió Acadèmica del doctorat assignarà a cada estudiant un director de tesi, que pot o no ser el mateix que el tutor.

La direcció i el seguiment de les activitats formatives del doctorand i de la seva tesi doctoral s'ajustaran als procediments per a doctorats de la UIB (RD99/2011), el Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la UIB (https://seu.uib.cat/fou/acord/13084/) i la memòria verificada del títol, que es pot consultar a l'apartat de Resultats. Els tràmits administratius i acadèmics que ha de fer l’estudiant durant el doctorat es poden consultar a la web de l’Escola de Doctorat de la UIB, a la secció de Tràmits:

Aquest programa aspira, a més d'afavorir la investigació multidisciplinària, a potenciar les codireccions de tesis nacionals o internacionals. Per fer-ho, s'utilitzaran, entre altres recursos, els derivats dels programes ERASMUS per a doctorat.

Al principi de cada curs acadèmic, la Comissió Acadèmica o una part dels seus components informarà els alumnes dels aspectes del pla tutorial.